Tento příspěvek nabízí jisté odbočení od dosud
nastíněných témat, jejichž dějištěm byl náš dvůr. Odvádí nás v místě i
čase do doby, která vzala venkovským lidem dřinu, ale též jim odebrala část
jejich hrdosti a dosavadního způsobu života. Představte si v uších budovatelskou píseň Rozkvetlý den, jež začíná slovy Bez chleba nejde jíst a nahlédněte do poloviny 50. let, do
období vrcholné kolektivizace venkova, do časů, které rázně, otázkou je, zda-li
definitivně, poznamenaly tvář české krajiny.
Prostředkem k tomuto exkurzu budiž plakáty, na které
jsem narazil při pořádání různých materiálů v práci. Nemohl jsem odolat a
nepodělit se o některé z klenotů zde. Snad za to nebudu nikde poháněn
k zodpovědnosti.
Plakát ze srpna 1957, spoluautorem je Adolf Born |
Plakát výše burcuje k budování socialistické vesnice. Hlavním
motivem je kombajn žnoucí obilí, nad ním je předvyplněný formulář telegramu
oznamujícího, že 50 procent půdy již obdělávají JZD a státní statky. Plakát
dále vyzývá k zakládání dalších družstev. Plakáty z těchto let měly
nezřídka výbornou výtvarnou úroveň. Spoluautorem tohoto je známý ilustrátor
Adolf Born. Jeho rukopis je zde patrný.
Pomozte okopat a vyjednotit, 1956 |
O rok mladší plakát z roku 1956 mobilizuje pracovní
síly. V této době se ocitla mnohá čerstvě založená družstva ve značných ekonomických problémech. Taktéž s hospodařením ve velkém nebylo mnoho zkušeností. Nedostatek lidí na sjednocených lánech vykrývali brigádníci,
k jejichž náboru mohutně svolávala i dobová propaganda. Tento plakát
vyzývá ženy k pomoci s okopáním a vyjednocením řepy.
Poválečný trh s potravinami se podařilo stabilizovat až
v roce 1953, kdy byl zrušen přídělový systém. Družstva i dosud soukromě
hospodařící rolníci museli k výživě republiky přispívat povinnými
dodávkami zemědělských produktů. Sedlácká logika samozřejmě upřednostňovala
odevzdávání nižší jakosti a ponechávání si vyšší pro vlastní potřebu. I to si
brala na paškál propaganda, která na tomto plakátu apelovala na vysokou jakost
v dodávkách masa.
Ministerstvo zemědělství, prosinec 1953 |
Ne všechny dobové plakáty byly prvoplánové a bez hlubšího
informačního potenciálu pro samotné rolníky. Naopak byly některé zaměřené na osvětu a vzdělávání zemědělské populace. Jejich autory, podobně v tomto případě, byli renomovaní zemědělští odborníci. Tématem plakátu je
osvěta ohledně pěstování brambor. Jsou zde nastíněny kroky od zorání pole až po
povinné dodávky a uskladnění brambor. Důraz je kladen na několikeré proorání,
jež zvýší celkový výnos. Plakát je doprovozen ilustracemi, na kterých jsou znázorněny správné postupy.
Po vzoru těch nejlepších, vyznamenaní zemědělci, duben 1957 |
Zemědělec v socialismu neměl být pouze upachtěný
pacholek, s holinkami od hnoje 365 dní v roce. Režim byl dělnicko
rolnický a snažil se povznést a oblažit duši lidu dělného. Stávalo se tak
prostřednictvím ocenění v rámci pracovního kolektivu. Obyčejným
jednotlivcům bylo rázem nabízeno místo v novinových článcích, poukazy
k rekreaci. Nezřídka se stávali prostí zaměstnanci JZD a státních statků
nositeli státních vyznamenání, která byla předávána v honosných prostorách
na zemědělských kongresech. Fotografická koláž z vyznamenávání pracovníků
v zemědělství je tématem plakátu výše. Vyznamenaní jsou podáváni jako
vzor, k čemuž odkazuje i titul na plakátu. Dále je uvedena citace
z projevu Antonína Zápotockého.
Pěstujte kukuřici, dnes jako v lednu 1958 |
Plakát výše v duchu odborné osvěty agituje pro
pěstování kukuřice, coby významného krmiva. Důležitosti této plodiny pro výkrm
si jsou dnes vědomi už jenom malí guerillový zemědělci jako já, kteří
každoročně paběrkují na poli. Velcí sedláci již celé nadrcené pole i se stonky
vozí rovnou do bioplynek.
Unikátní svědectví o kolektivizaci ve Vrchovanech, 1961 |
Naprosto výjimečnou záležitostí je velkoformátový barevný komiks, který je s velkou dávkou naivity leč autentičnosti namalovaný na
tvrdém papíru. Komiks má za téma rolníky z usedlosti, kterou si po válce
obsadili, ale dosud se nechtějí zapojit do kolektivního úsilí a své individuální
cíle kladou nad ty společné. Jsou zde osočováni z rozkrádání krmiva a
kuřat z traktorové stanice ve vedlejší obci, vysmívány jsou jejich výmluvy
při odvádění dodávek, snaha simulovat nemoc. I jejich kráva utekla a radši sama
našla azyl ve vesnickém JZD. Sérii kreslených výjevů s dialogy dominuje nápis v
horní části plakátu a po jeho pravém lemu: „Kouzelná obec, kde se mléko mění v
silon, vejce, drůbež a obilí v kožichy a elektrické produkty.“
Chovatelský den v Novém Boru 1967, prasátka v horní části na originálu nejsou, jsou to hračky dcery |
Závěrečný plakát zve na výstavu plemenného skotu ve Sloupu
v Čechách. Bohužel to bylo už v roce 1967. Proto nezbývá, než se
místo pohledem na krávy s pozadím sloupských pískovců pokochat alespoň
krásou plakátu. Ať jste, kde jste, ten býk se na vás pořád kouká. Grafici a
výtvarníci let minulých, bez ohledu na to, jakých témat se zhostili, dokázali
docílit oproti dnešní době prakticky na koleni plakátů, jež jsou skoro
uměleckými díly.
2 komentáře:
Ahoj,
fajn plakáty. Možná bych uvítal další vysvětlení. Třeba co je byla "socialistická vesnice", proč vyzývali lidi k pomoci s okopáváním - měli málo lidí?; co je to "vyšší zpočitatelnost"?; nebo jak to bylo s plánováním;a taky by mě zajímal tvůj názor na monokulturní socialistické praktiky vs. permakultura.
je to v cesu? není to v cesu! tak co bys byl popotahován...
velmi mě těší komentáře víta pokorného - konečně vidím, že tě někdo "griluje" svými zvídavými dotazy jdoucími na dřeň sdělení, jako občas ty mě :o)
česťoušek - zinajdička porfyrjevnička
Okomentovat